Fakta o Top Fuel dragsterech

aneb o věcích hnaných až na pokraj fyzikálních limitů

Našel jsem zajímavý soubor fakt ohledně Top Fuel dragsterů, tak jsem si myslel, že by stálo za to ho rychle přeložit do ČJ a hodit to sem.

  • Motor Hemi 500cui používaný v Top Fuel dragsterech má vyšší výkon než první 4 startovní řady vozidel NASCAR dohromady
  • Pod plným plynem spotřebovává typický motor dragsteru 42,4 litrů za vteřinu; plně naložený Jumbo jet spotřebovává v podstatě stejné množství ovšem s o 25% nižší produkcí energie
  • Sériová Hemi V8 nedokáže podat dostatečný výkon k roztočení masivního kompresoru používaného na dragsterech.
  • Během jízdy potom pomocí takového kompresoru proudí skrz sání do motoru 3000 cfm (1.42 m3 za vteřinu) vzduchu. Směs paliva je stlačená téměř do téměř tuhé fáze před zapálením. Válce pracují na hraně "hydrolocku" (zničení zalitím).
  • Běžný stechiometrický poměr směsi vzduch-benzín je 14.7:1, u nitrometanu se používá 1.7:1. Při hoření této směsi vzniká teplota až 3900°C
  • Plameny vzniknuvší spálením nitrometanu jsou žluté. Bílé plameny, které lze vidět na výstupu z "výfuků" jsou ovšem způsobeny hořením vodíku, který vzniknul rozkladem atmosférické vlhkosti při kontaktu super-žhavých plynů se vzduchem.
  • Zdvojené cívky dodávají 44 Ampér každé zapalovací svíčce, což se podobá elektrickému proudu při svařování.
  • Očekávaným důsledkem je, že elektrody na svíčkách jsou po jediné jízdě plně spotřebované.
  • Zhruba po půlce jízdy už motor nejede na zapálení směsi svíčkou ale samovznícením díky obrovské kompresi a výfukovým ventilům rozžhaveným do běla. Motor lze tehdy vypnout jedině odříznutím toku paliva.Pokud selže zapálení válce ještě na počátku jízdy, nahromadí se nespálený nitrometan ve válci a potom exploduje s dostatečnou silou, aby odtrhl hlavu od motoru případně rozthl blok motoru vejpůl.
  • Dragstery dosáhnou 300 mph (480 km/h) ještě předtím než stihnete dočíst tuto větu
  • K tomu aby dokázaly překročit 300 mph do 4.5s musí dragstery akcelerovat průměrným zrychlením odpovídající hodnotě 4G. K tomu aby dokázaly už v půlce trati jet 200 mph (322 km/h) musí v době startu dosáhnout zrychlení 8G.
  • Motor se otočí zhruba 540krát mezi přechodem signálů na semaforu (cca 0.5s)
  • Motory jsou konstruovány tak aby přežily zhruba 900 otáček pod zátěží a to včetně burnoutu.
  • Červená oblast otáčkoměru začíná až na 9500RPM
  • Každá sranda něco stojí. Řekněme, že všechny nástroje, přístroje a vybavení už máte nakoupené. Lidi to dělají jen pro radost. Nic nevybuchne. I přesto se náklady při závodech vyšplhají zhruba na $1.000 za vteřinu jízdy.

 

Posted by Honza N. Friday, February 12, 2016 9:19:00 AM

Comments

Friday, February 12, 2016 3:13:34 PM
sat
View User Profile for sat

re: Fakta o Top Fuel dragsterech

Pěkný......někde sem čet  i o speciální automatický spojce,kterou používaj a vypne až po půlce trati,je též extrémně namáhaná.

Kdyby se kolem dragsteru stojícím na startu prohnal auťák jedoucí plynule rychlostí 300km/h a oba tedy vyrazily současně, dragster v tom cíli bude stejně dřívsmiley

Friday, February 12, 2016 10:39:05 PM

re: Fakta o Top Fuel dragsterech

Ano, ta druhá věta má matematický základ :) 300 km/h je cca 83.3 m/s. To znamená, že čtvrt míle pojede 4.8s. Rekord dragsteru je snad 3.7s
Saturday, February 13, 2016 3:16:47 PM
sat
View User Profile for sat

re: Fakta o Top Fuel dragsterech

Vono to trochu pomáhá si to představit ten frmol, pokud to vůbec jde. Stáhnout někoho kdo kolem tebe projel 300km/h a ještě ho porazit na 400mlaugh.

Ne, stejně si to neumim představit......Jinak v Chromu je opravdu pěknej článek o americkejch V8, je to srdcová záležitost.

Saturday, February 13, 2016 8:30:46 PM

re: Fakta o Top Fuel dragsterech

Je, zrovna jsem v týdnu hledal na Google jak je možný že V8 má takový nezaměnitelný a chytlavý zvuk. A voni o tom zrovna napsali :-D
Sunday, February 14, 2016 6:43:52 PM
sat
View User Profile for sat

re: Fakta o Top Fuel dragsterech

A úplně stejný je to i v jedný stopě s HDčkama, maj to Véčko zase tak "blbě" načasovaný  a proto sou z HDček snad všichni posraný. Mám známýho,velkej motorkář a šéf Brněnskýho klubu Enola Gay, ten si motorky i sám stavěl a napřed na HDčka nadával jak z toho furt něco chčije no a stejně ho to dostalo a má hosmiley. Japonci to taky ve svý době dělali fantasticky, ale HD je HD

Sunday, February 14, 2016 10:21:49 PM

re: Fakta o Top Fuel dragsterech

Díky za to, pěkný počtení.

Monday, February 15, 2016 5:50:08 PM

re: Fakta o Top Fuel dragsterech

Kolegové, jak to vlastně bylo s NitrOlympX 2015 - byli jste tam?

Monday, February 15, 2016 6:53:10 PM

re: Fakta o Top Fuel dragsterech

To víš že nebyli.

Tuesday, February 16, 2016 11:04:16 AM

re: Fakta o Top Fuel dragsterech

Hm, to by se mělo napravit ne? Človek to musí aspoň jednou na vlastní uši, resp. bránici zažít heart

Tuesday, February 16, 2016 6:59:03 PM
sat
View User Profile for sat

re: Fakta o Top Fuel dragsterech

Za sebe - zasloužím si to až to budu jezdit pod 12.500, jinak sem kus hovna.
 

Tuesday, February 16, 2016 10:03:32 PM

re: Fakta o Top Fuel dragsterech

Musíš to brát jako motivaci k dosažení svého cíle :)
Wednesday, February 17, 2016 1:17:33 PM
sat
View User Profile for sat

re: Fakta o Top Fuel dragsterech

Snad příští rok, na tu současnou paštiku jedině snad přidělat raketu.

Comments are closed on this post.